دبير شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي استان يزد، با اشاره به يك حركت خزنده كه گام به گام واحد های تخصصی را از بدنه روابط عمومی ها جدا می کند و روابط عمومی را به سمت و سوی تک كاركردي، سوق می دهد گفت: رسالت فعالان عرصه روابط عمومي، واكنش منطقي براي جلوگيري از حذف پست هاي سازماني اين واحد است.
به گزارش روابط عمومي استانداري يزد، "داود پاك طينت" در ستاد هماهنگي برنامه هاي هفته ارتباطات و روابط عمومي با اشاره با اينكه، گرامیداشت مناسبت ها در قالب روز یا هفته ها معمولا جای مناسبی برای بیان دستاوردها و برنامه های آینده یک نهاد است و گله گذاری یا بیان موضوعات چالشی جایی ندارد گفت: روابط عمومی ها از این موضوع مستثنی هستند، زیرا، فعالان روابط عمومی ها در طول سال، درگیر پوشش برنامه های واحدهای مختلف سازمان خود می باشند و کمتر می توانند به مسائل درونی خود بپردازند و به همین جهت هفته ارتباطات و روابط عمومی می تواند فرصت مغتنمی برای بیان برخی از دغدغه های فعالان روابط عمومی ها باشد.
دبير شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي استان يزد، با اشاره به دو چالش جدي پيش روي روابط عمومي ها، با موضوع «حذف پست های سازمانی روابط عمومی ها» و همچنین «کاهش حیطه ی فعالیت آنها»، اظهار داشت: نگاه برخي از مدیران به روابط عمومی ها، صرفا به عنوان واحد اطلاع رسانی و تولید اخبار، امروزه به عنوان چالشی جدی در پیش روی فعالان روابط عمومی ها قرار گرفته است، بنحوی که نه تنها در سطح مدیران پایه و میانی، این تفکر به صورت جد وجود داد بلکه رگه هایی از آن را می توان، در سطح برخی از وزارتخانه ها نیز دنبال کرد،
وي از يك حركت خزنده نام برد كه گام به گام واحد های تخصصی را از بدنه روابط عمومی ها جدا می کند و روابط عمومی را به سمت و سوی تک فازی شدن سوق می دهد، و شاهد این ادعاي خود را تغییرات چارت تشکیلاتی برخی از سازمان ها و حذف پست هاي سازماني روابط عمومي عنوان كرد.
اين مقام مسئول در ادامه افزود: برخی از ادارات، اجرای سیاست چابک سازی را، ابتدا از حذف پست های تخصصی واحد روابط عمومي آغاز كرده اند و شاهد حذف پست ها یا تقلیل جایگاه روابط عمومی های ادارات مرکز استان از کارشناس مسئول به کارشناس هستیم و همین کاهش تعداد نفرات و تقلیل سطح پست سازمانی موجب شده است تا مدیران در اهم و مهم کردنِ توقعات خود از روابط عمومی ها به موضوع اطلاع رسانی و تولید خبر به عنوان یک اولویت نگاه کنند و بعضا اگر مدیری هم با دیگر وظایف روابط عمومی ها آشنا باشد و حتی به ديگر وظایف روابط عمومی هم اعتقاد داشته باشد، به جهت محدود شدن نیروهای سازمانی روابط عمومی ها، توقع خود را تا سطح صرفا پوشش اخبار سازمان، پایین می آورد.
پاك طينت همچنين با اشاره به ادارات و سازمان هایی که جایگاه سازمانی روابط عمومی را ارتقا داده اند گفت: به ظاهر اداراتي هستند كه واحد روابط عمومي را در حد یک مرکز مستقل بالا برده اند، ولی با کمی دقت و عمیق نگریستن متوجه می شویم که بخش های تخصصی روابط عمومی در این مراکزِ مستقل حذف شده اند و این مراکز در حد یک مرکز اطلاع رسانی صرف، دیده شده اند به نحوی که تنها میراث باقیمانده از روابط عمومی در این مراکز را می توان تولید خبر و پوشش خبری دانست و از بخش های دیگر روابط عمومی اثری نیست.
مديركل روابط عمومي استانداري، رصد روابط عمومي هاي استان را خاطر نشان ساخت و افزود: در این مدت کوتاهی که بنا به ضرورتِ موقعیت کاری، موظف به رصد روابط عمومی های استان بوده ام، جملاتی نظیر «روابط عمومی خیلی مهم است»، «مدیری که به روابط عمومی اهمیت ندهد، خودش ضرر کرده است»، « همه بخش های روابط عمومی باید دیده شود» و «روابط عمومی یک واحد تخصصی است و متخصص می خواهد» را از زبان بسیاری از مدیران دستگاه ها شنیده ام! و به حتم می توانم ادعا کنم که مدیری در استان نیست که اين جملات را قبول نداشته باشد. لكن هرگاه پای صحبت مسئولان و کارشناسان روابط عمومی می نشینیم، بخش عمده ای از آنان، البته نه همه آنان، گلایه های بحقی دارند که با جملاتي كه گفته شد، همخوانی ندارد.
پاك طينت كه در جمع اعضاي ستاد بزرگداشت هفته ارتباطات و روابط عمومي سخن مي گفت، بخش عمده ي گلايه روابط عمومي ها را، بی توجهیِ مدیرشان به واحد روابط عمومی اعلام كرد و افزود: متاسفانه هنوز در استان، ادارات مهم و تاثير گذاري را داريم كه يا مدير به روابط عمومي بي توجه است يا اگر هم به روابط عمومی توجه دارد، نگاهی جامع به آن ندارد.
وي عدم جامع نگری برخي از مديران نسبت به واحد روابط عمومی و عدم آگاهی آنان از وظایف و مسئولیت های روابط عمومی را موجب شكل گيري نگاه تك كاركردي، به روابط عمومي دانست و گفت: برخی از مدیران، روابط عمومی را صرفا یک واحد اطلاع رسانی مي بینند و سطح توقعات خود و البته سطح حمایت خود را صرفا به این حیطه معطوف نموده اند.
دبير شوراي اطلاع رساني استان يزد در ادامه افزود: در اینکه یکی از وظایف روابط عمومی ها اطلاع رسانی است، شکی نیست و امری پذیرفته شده است، ولي چالش وقتي ايجاد مي شود كه روابط عمومی، صرفا یک مرکز اطلاع رسانی ديده شود و وظیفه روابط عمومی را فقط اطلاع رسانی بدانیم و از بخش های مهم دیگر غافل باشیم.
وي داشتن نگاه چند وجهی و تخصصی به روابط عمومی را ضروري دانست و تاكيد كرد: ترسیم خطوط مشخص، بین بخش های یک روابط عمومی، در عمل امری غیر ممکن است و اگر در سازمانی این اتفاق رخ داده است از دو حالت خارج نیست یا به صورت واقعی، بخش های دیگر حذف نشده اند و صرفا یک حذف اسمی رخ داده است ( که در جای خودش امیدوار کننده است) یا اینکه بعد از مدت نسبتا کوتاهی خلاء ناشی از عدم وجود بخش های دیگر، خود را نشان می دهد.
پاك طينت در ادامه افزود: مثلا اگر افکار سنجی در واحد روابط عمومی يك سازمان حذف شود یا بخش ارتباطات مردمی درون روابط عمومی دیده نشود، در واقع مدیران آن سازمان در یک اطاق تاریک تصمیم گیری می کنند و بدون شناخت افکار عمومی سخن می گویند و روز به روز، شکاف بین مدیران آن سازمان و مخاطبان افزایش می یابد.
مديركل روابط عمومي استانداري همچنين با اشاره به پيام استاندار يزد به مناسبت بزرگداشت هفته ارتباطات و روابط عمومي؛ كه مسئوليت اجتماعي، صيانت از حقوق مردم و تكريم و جلب مشاركت همه سلايق در پيشبرد امور را از وظايف مهم روابط عمومي ها دانستند گفت: اين نگاه مي تواند به عنوان سرمشقي براي ديگر مديران در توجه به روابط عمومي ها باشد.
داود پاك طينت، در ادامه سخنان خود به رسالتی که بر دوش صاحب نظران و فعالان عرصه روابط عمومی ها وجود دارد اشاره كرد و گفت: پيگيري قانوني براي جلوگيري از حذف پست های روابط عمومی در ادارات و توجه به تمامي ابعاد و بخش هاي روابط عمومي، بايد مورد اهتمام متخصصان و صاحب نظران اين رشته باشد چرا که اگر به این مهم توجه نشود، متخصصان روابط عمومی، به علت نداشتن جایگاه مناسب در چارت تشکیلاتی سازمان ها، انگیزه های لازم برای فعالیت در این پست را از دست خواهند داد و افراد مستعد، علاقه ای برای ادامه تحصیل در رشته های دانشگاهی مرتبط با روابط عمومی نشان نمی دهند و در کمتر از چند سال ، شاهد کاهش حضور متخصصان در این واحد مهم سازمانی خواهیم بود.
دبير شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي استان يزد در پايان سخنان خود تاكيد كرد: بر همه متخصصان عرصه روابط عمومي، فرض است تا در حد توان، دو چالش مهمِ «حذف پست های سازمانی روابط عمومی ها» و همچنین «کاهش حیطه ی فعالیت آنها» را به طور جد دنبال کنند و با استفاده از تمام ابزارهای قانوني موجود، اعم از رایزنی با تصمیم گیران، آگاه كردن مسئولان امور و فعال نمودن تشكل هاي غير دولتي و شبکه های اجتماعی، افکار عمومی را به سمت این موضوع معطوف نمایند و گام های موثری را در جهت تثبیت جایگاه واقعی روابط عمومی ها بردارند.
مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
شنبه 23,نوامبر,2024